... بانگ رحمت ...

نگاه ها به آسمان گوش به زنگ بانگ رحمت

... بانگ رحمت ...

نگاه ها به آسمان گوش به زنگ بانگ رحمت

بانگ رحمت
بانگ رحمت
بانگ رحمت
بانگ رحمت
بانگ رحمت
بانگ رحمت
بانگ رحمت
بانگ رحمت
بانگ رحمت
بانگ رحمت
بانگ رحمت
تبلیغات


در شبکه های اجتماعی
نویسندگان
نشریه خط حزب الله
معرفی کتاب
مراجع عظام تقلید


تبلیغات


آخرین پوسترهای حجاب
کانال تلگرام
ویژه نامه سینمایی
آخرین نظرات
  • ۸ آبان ۹۴، ۱۶:۳۳ - .. ..
    تشکر

در مراسم عارفانه حج امسال تعدادی از هموطنانمان به خاطر بی تدبیری های حکام آل سعود دعوت حق را لبیک گفته و به ملکوت اعلی پر کشیدند. در ادامه مطلب آخرین خبرها را به نقل از خبرگزاری های مختلف میتوانید مشاهده نمایید.


ارائه ی خبر از خبرگزاری فرارو

رییس سازمان حج و زیارت گفت: بر اساس آخرین اعلام مسوولان عربستان سعودی تعداد جانباختگان حادثه منا حدود دو هزار نفر است.
 
سعید اوحدی با اعلام آخرین اقدامات انجام شده برای رسیدگی به وضعیت زائران آسیب دیده در حادثه منا افزود: 15 نفر از مجروحان ایرانی که در بیمارستان های مکه بستری بودند، شناسایی شدند.  گزیده اظهارات سعید اوحدی را در ادامه می‌خوانیم:

  • بی تدبیری، بی مسوولیتی و سوء مدیریت عربستان عامل وقوع حادثه منا بود و دولت ایران حقوق زائران ایران را از عربستان مطالبه می کند.
  • ارتش عربستان از بعد از ظهر پنجشنبه همه دسترسی ها را به مراکز درمانی قطع کرد اما صبح امروز 25 نفر از مجروحان ایرانی که در بیمارستان بستری بودند، تماس گرفتند و شناسایی شدند که 15 نفر آن ها اکنون در بیمارستان های مکه هستند.
  • از صبح جمعه چهار کمیته برای بررسی میدانی آخرین وضعیت زائران ایرانی فعال شده اند و با توجه به اینکه هنوز تعدادی از زائران ایرانی مفقود هستند کار جست و جو را ادامه می دهند؛ البته با توجه به اینکه تعداد زیادی موبایل در زیر دست و پای زائران در حادثه منا از بین رفته است، ممکن است برخی مفقودان زنده باشند و امکان دسترسی به آنان نباشد.
  • دو فروند هواپیما از هواپیمایی ماهان و هما برای انتقال اجساد قربانیان حادثه دلخراش منا آماده هستند و با طی تشریفات قانونی از روز دوشنبه یا سه شنبه اجساد درگذشتگان همراه با بستگان آنان به کشور منتقل می شوند.
  • مسوولان حاضر در مراسم حج با بستگان درگذشتگان که در کاروان ها هستند، صحبت کردند و پیام رهبر معظم انقلاب را برایشان قرائت کردند که موجب التیام آنان شد.
  • علاوه بر اعلام سه روز عزای عمومی در کشور در صحرای منا نیز بین حجاج سه روز عزای عمومی اعلام شده است.
۳۶۵ زائر ایرانی مفقود هستند
در همین حال سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۶۵ زائر ایرانی مفقود هستند، خبر داد: امشب بعد از نماز مغرب و عشا تعدادی از جانباختگان ایرانی شناسایی و معرفی می‌شوند.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر گفت: تا دیشب 395 زائر ایرانی مفقود بودند که 30 نفر تا امروز خود را به کاروان‌هایشان معرفی کردند.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: هم‌اکنون 365 زائر ایرانی مفقود هستند. اسامی این مفقودین متعاقبا اعلام می‌شود و این بدان معنا نیست که این افراد فوت کرده‌اند بلکه امکان دارد پیدا شوند.

وی ادامه داد: سعودی‌ها به نیروهای ما اجازه شناسایی اجساد را نمی‌دهد به همین دلیل اعلام آمار تاخیر دارد.

قاضی‌عسکر تاکید کرد: امشب بعد از نماز مغرب و عشا تعدادی از جانباختگان ایرانی شناسایی و معرفی می‌شوند.

گفتنی است، روز پنجشنبه (همزمان با عید قربان) به علت ازدحام جمعیت ناشی از بسته بودن یکی راه های حرکت زائران به سمت مراسم رمی جمرات در صحرای منا، عده زیادی در زیر دست و پای جمعیت آسیب دیدند.  بر اثر این حادثه حدود دو هزار نفر از بین رفتند که حدود 131 نفرشان ایرانی بودند.

85 ایرانی نیز در این حادثه مصدوم شدند که 55 نفر آنها در بیمارستان ایرانی در عربستان و 30 نفر در بیمارستانهای عربستان بستری هستند که 15 نفر از آن ها در بیمارستان های مکه هستند.


ارائه ی خبر از خبرگزاری تابناک


در پی ازدحام جمعیت در سرزمین منا، تا کنون 1300 نفر از حجاج جان باخته‌اند و شمار زیادی نیز مجروح شده‌اند. این خبر در حال تکمیل است و آخرین آمار جان باختگان و مجروحان به آن اضافه خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پیش سازمان دفاع شهری عربستان اعلام کرد در جریان ادای مناسک حج در سرزمین مِنا دست کم 120 نفر از حجاج کشته شده‌اند. محل این ازدحام، رمی جمرات اعلام شده است.شبکه های خبری «اسکای نیوز» و «العربیه» با تأیید این رویداد، به نقل از مسئولان بیمارستانی عربستان اعلام کردند که زخمی‌های این حادثه به هشت بیمارستان منتقل شده‌اند و تلاش برای شناسایی هویت کشته‌شدگان و زخمی‌ها ادامه دارد. همچنین گزارش های رسیده، حاکی از آن است که وزارت بهداشت سعودی با اعلام وضعیت قرمز، همه بیمارستان‌های منا و مکه را به حالت آماده باش شدید درآورده و شمار کشته شدگانی که به سردخانه‌های بیمارستان ها منتقل می‌شوند، هر لحظه در حال افزایش است.

بنا به گفته مسئولان عربستانی، مناسک حج با روال طبیعی خود و با احتیاط‌های لازم ادامه خواهد داشت و نیروهای نظامی و امنیتی این کشور برای تأمین هر چه بهتر این مناسک به مناطق پرازدحام اعزام شدند.

این در حالی است که روز گذشته نیز کمیته امدادرسانی عربستان اعلام کرد که 204 نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مسیر مکه مکرمه به منا در اثر ازدحام دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

البته ازدحام در منا پیشتر نیز حوادث تلخی آفریده بود که در شاخص ترین نمونه آن، نه سال پیش حدود 350 زائر در اثر ازدحام در منا جان باختند و بیش از هزار تن زخمی شدند.

از زمان آغاز مناسک حج تا کنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است انتقادهای زیادی به همراه داشته؛ در روز 11 ماه جاری نیز سقوط جرثقیل در مسجدالحرام به کشته شدن 118 نفر از جمله 11 ایرانی منجر شد.

شمار جان باختگان به 150 و 220 تن رسید

ساعاتی از اعلام خبر نگذشته، منایع خبر اعلام کردند که شمار جان باختگان امروز در سرزمین منا به 150 تن رسیده است. این خبر دوام زیادی نداشت، زیرا کمی بعد دفاع شهری عربستان اعلام کرد، شمار جان باختگان به 220 تن افزایش یافته!

این سازمان با اعلام این خبر، در صفحه رسمی توئیتر خود از خداوند برای جان باختگان رحمت و برای مجروحان بهبودی عاجل طلب کرد.

احتمال وجود حجاج ایرانی بین قربانیان

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان تلفات حادثه اخیر در عربستان نداریم، به تسنیم گفت: هنوز هویت قربانیان تعیین نشده اما احتمال اینکه حجاج ایرانی هم بین آنها باشند وجود دارد.

وی در تشریح چگونگی وقوع این حادثه گفت: در مسیر رمی جمرات در دو نقطه ازدحام شدید ایجاد شد و در این موج جمعیت زائران کشورهای مختلف زیر دست و پا افتادند. تعداد فوتی‌ها و زخمی‌ها بالاست و این نشان می‌دهد با وجود توسعه‌ای که در مسجدالحرام و نقاط دیگر صورت داده‌اند، در مسیرهای ابتدایی رمی‌جمرات قدمی برنداشته‌ و نتوانسته‌اند آن را مدیریت کنند.

تعداد جان باختگان به 310 تن رسید

دفاع شهری عربستان اعلام کرد که تعداد جان باختگان ازدحام امروز رمی جمرات در سرزمین منا به 310 تن رسیده است و در میان جان باختگان هم مرد هست و هم زن. پیشتر اعلام شده بود که در این رویداد حجاج مرد جان باخته‌اند.

این در حالی است که اوحدی، رئیس سازمان حج  زیارت در گفت‌وگو با بخش خبری رسانه ملی کشورمان، شمار جان باختگان این حادثه را 350 تن اعلام کرد و افزود که حدود 1500 تن در اثر این ازدحام مجروح شده‌اند. وی افزود: در اولین روز از برگزاری مراسم رمی جمرات که زائران از تمام کشورها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت 9 صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم.

مرگ تعدادی از زائران ایرانی در حادثه امروز تایید شد

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: بعثه مقام معظم رهبری به همراه مرکز پزشکی حج و زیارت برای امدادرسانی به زائران ایرانی در حال تلاش هستند، اما امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است.

وی با تأیید اینکه تعدادی از زائرین ایرانی نیز در این حادثه جان باخته‌اند، اعلام کرد آخرین اخبار در این رابطه به زودی اعلام می‌شود.

۱۲ زائر ایرانی کشته و ۲۲ تن زحمی شده‌اند

وحید رحمتی، مدیر کل روابط عمومی جمعیت هلال احمر آمار حادثه‌دیدگان ایرانی در منا را ۱۲ کشته و ۲۲ زخمی اعلام کرد و به تسنیم گفت: این آمار مربوط به ۴۵ دقیقه قبل است. براساس اطلاعاتی که عربستان به ما رسیده است تا 45 دقیقه قبل آمار 12 کشته و 22 زخمی از حجاج کشورمان به دستمان رسیده است ولی این آمار هنوز قطعی نیست.

وی دافزود: آمارهای متوفیان و زخمی‌ها را رئیس سازمان حج و زیارت باید اعلام کند و براین اساس تا ساعاتی دیگر  آمار دقیق تلفات جانی حاج ایرانی از طرف سازمان حج و زیارت اعلام می‌شود.

شمار جان باختگان به ۴۵۳ تن رسید

به گزارش مهر به نقل از شبکه المیادین، منابع سعودی از افزایش تعداد جان باختگان ازدحام حجاج در سرزمین منا به ۴۵۳نفر و زخمی شدگان به ۷۱۹ نفر خبر دادند.

منابع وابسته به دفاع مدنی عربستان قبلا اعلام کرده بودند: امروز ساعت ۹ صبح به وقت محلی برابر با دهم ذیحجه و هنگام حرکت حجاج بیت الله الحرام به سوی محل رمی جمرات ناگهانی تعداد حجاجی که به سوی این محل از خیابان شماره ۲۰۴ تقاطع خیابان ۲۲۳ در منی حرکت می‌کردند، افزایش یافت که در نتیجه این ازدحام شماری جان باختند و برخی دیگر زخمی شدند. همزمان نیروهای امنیتی و هلال احمر اوضاع را کنترل و مانع از ادامه حرکت حجاج به محلی که ازدحام در آن شدید شده بود اعزام شدند.کشته‌شدگان ایرانی «رمی جمرات» ۴۱ نفر شدند

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دقایقی پیش اعلام کرد، تاکنون (ساعت 14:30 دقیقه) تعداد 41 نفر از زائران ایرانی بر اثر ازدحام در مناسک رمی جمرات متاسفانه کشته و 60 نفر دیگر از هموطنان‌مان زخمی شده‌اند.

با توجه به شمار جان باختگان این حادثه، به نظر می‌رسد شمار جان باختگان حادثه امروز منا از شمار جان باختگان ژانویه 2006 میلادی در این سرزمین سبقت گرفته و برگ سیاه دیگری در کارنامه مدیریت مناسک حج در کارنامه سعودی ها ثبت شده است.

شمار جان باختگان با نرخی عجیب در حال افزایش است؛ ۷۱۷ تن

رسانه‌های سعودی اعلام کردند که تعداد جان باختگان ازدحام جمعیت در ورودی پل جمرات واقع در خیابان 204 منا به 717 تن رسیده است و همچنین تا این لحظه 805 نفر زخمی شده‌اند.

تسنیم با اعلام این خبر نوشت: خبرنگار العربیه گزارش داد که مجروحان این حادثه به چهار بیمارستان منتقل شدند. نیروهای امنیتی عربستان در پی وقوع این حادثه، تمامی راههای ورودی به پل رمی جمرات را بستند.

سعودی ها اجازه نمی‌دهند نیروهای ایرانی در صحنه حاضر شوند

قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عصر امروز در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره حادثه امروز منا با عرض تسلیت به مناسبت وقوع این حادثه دلخراش گفت: حادثه امروز موجب شد همه زحمات سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری خدشه دار شود و به شکلی اتفاق افتاده که در تاریخ حج بی سابقه بوده است.

وی افزود: از ساعت 9 صبح هنوز جنازه بسیاری از اجساد قربانیان این حادثه از کشورهای دیگر را نتوانسته‌اند از محل وقوع تخلیه کنند و برخی از مجروحان ما را هم در بیمارستانها به شکل مناسب رسیدگی نکرده‌اند. ما یک ستاد بحران تشکیل داده‌ایم و داریم دنبال می‌کنیم و تمام بیمارستان ها را بررسی می‌کنیم تا حجاجمان را پیدا کنیم.

قاضی عسکر تصریح کرد: سعودی ها حتی اجازه نمی‌دهند که نیروهای ما در صحنه حاضر شوند و مجروحان ما را شناسایی کنند و ما نمی‌دانیم این چه شیوه خدمت رسانی است.

آمار جان باختن چهار رقمی شد؛ هزار تن به رحمت خدا رفتند

سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که تا کنون بیش از 1000 نفر کشته و حدود 1500 نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون 717 کشته اعلام کرده است.

به گفته سازمان حج و زیارت ایران جان باختن 90 نفر از حجاج ایرانی تأیید شده و 150 نفر هم زخمی شده‌اند که دولت عربستان در انتقال زخمی‌ها به بیمارستان تعلل می‌کند.

شمار جان باختگان به هزار و دویست تن رسید

دقایقی پیش (ساعت نوزده) یکی از بخش های خبری رسانه ملی کشورمان اعلام کرد که شمار جان باختگان حادثه امروز در مسیر منا به هزار و دویست تن رسیده است. البته هنوز این عدد قطعی نیست و متاسفانه احتمال افزایش آن می‌رود. این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون 717 کشته اعلام کرده است.

بر اساس گزارش های رسیده، شمار جان باختگان ایرانی تا به این لحظه نود تن اعلام شده است (اسامی این جان باختگان را اینجا ببینید)

تعداد ایرانیان جان باخته به عدد ۱۲۵ رسید

اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت شمار جان باختگان ایرانی حادثه امروز منا را 125 تن اعلام کرد و ابراز داشت که جست‌وجو برای آگاهی از وضعیت زائران ایرانی ادامه دارد.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان عربستانی، در تماس تلفنی با رسانه ملی به نکات تلخی اشاره کرد و گفت: متأسفانه بعد از وقوع این حادثه، پیکر بی جان زائران تا شش ساعت روی زمین رها شده بود و مسئولان عربستانی نه اقدامی می کردند و نه اجازه اقدام به نیروهای امدادی ایرانی را می‌دادند.

تا این لحظه 1300 تن کشته شده‌اند ولی منتظر رشد چشمگیر این عدد باشید

به گزارش فارس، رئیس سازمان حج و زیارت لحظاتی قبل از افزایش تعداد کشته‌های حادثه منا خبر داد و گفت: تعداد کل کشته‌ها تا کنون به 1300 نفر رسیده و تا این لحظه تعداد کشته‌های ایرانی این حادثه به 125 نفر رسیده است.

اوحدی افزود: به نظر می‌رسد تعداد کل کشته‌ها به بیش از 1500 نفر خواهد رسید. اجساد قربانیان به 4 سردخانه بزرگ در مکه و جده و منا انتقال پیدا کرده است.

لاریجانی خواستار رسیدگی فوری به وضع حجاج ایرانی شد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز پنج شنبه دوم مهر در تماس‌های تلفنی جداگانه با حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، آخرین وضعیت حجاج ایرانی در فاجعه امروز منا را بررسی کرد و خواستار پیگیری جدی و رسیدگی فوری به وضع حجاج ایرانی حادثه رمی جمرات شد.

در این تماس‌های تلفنی، مسئولان سازمان حج و زیارت گزارشی از آخرین وضعیت مصدومین و همچنین کشته شدگان حادثه ارائه و نسبت به اهمال مسئولین بهداشتی، درمانی و امنیتی سعودی اظهار شکایت و نارضایتی کردند.

ظریف حادثه منا را به بازماندگان تسلیت گفت

وزیر امورخارجه که در سفر به آمریکاست، با تسلیت به بازماندگان حادثه منا، با اشاره به مسئولیت کارگزاران اجرایی عربستان سعودی اظهار داشت که علاوه بر تشکیل ستاد ویژه‌ای در وزارت خارجه، تماس های سیاسی فشرده خود را از نیویورک برای تسریع در شناسایی قربانیان و مداوای فوری مجروحین اغاز کرده است.

همزمان با اعلام این خبر از آمریکا، خبر رسید که هیإت دولت هم دباره حادثه امروز منا بیانیه ای صادر کرده است. این بیانیه را اینجا بخوانید.

روحانی: قلبم با خانواده قربانیان حادثه منا است

در صفحه توئیتری که منتسب به «حسن  روحانی» رئیس‌جمهور ایران است، در خصوص رسیدن وی به نیویورک و فاجعه دلخراش صحرای منا مطالبی آمده است.

در این پست توئیتری آمده است: «تازه در نیویورک فرود آمدم تا در مجمع عمومی ملل متحد شرکت کنم. قلبم با خانواده‌ها و قربانیان حادثه منا است. دولت آماده کمک است».

شمار ایرانیان جان باخته افزایش یافت

تازه ترین اخبار رسیده از مکه مکرمه، حکایت از افزایش شمار جان باختگان ایرانی حادثه امروز منا به 131 تن دارد.

این در حالی است که سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه ۷۰ زائر ایرانی به دلیل کوفتگی و گرمازدگی بستری هستند، به فارس گفت: هم‌اکنون ۲ زائر ایرانی در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند که سعودی‌ها اجازه انتقال آنها را به مراکز درمانی ایران نمی‌دهند.

وی افزود: سعودی‌ها توانایی امدادرسانی را ندارند و بیمارستان‌های آنها نیز ظرفیت این حج گسترده مجروح را نیز ندارند. بعد از وقوع حادثه سعودی‌ها آمبولانس‌هایان را مجبور می‌کردند تا به جز زائران خود زائران کشورهای دیگر را هم به مراکز درمانی منتقل کنیم که البته هم‌اکنون این مشکل برطرف شد.

ارائه خبر از خبرگزاری فارس نیوز

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان آخرین وضعیت کشته‌ها مفقودان و مصدومین فاجعه دو روز گذشته منا را تشریح کرد.

وی افزود: تا به این لحظه، تعداد کشته‌های فاجعه منا به 136 نفر رسیده است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تعداد مصدومان و مجروحان به 99 نفر رسیده است.

اوحدی تصریح کرد: در این میان تا این لحظه 354 مفقودی گزارش شده است.

10 تیم ویژه جست‌وجوی مفقودان را از صبح امروز آغاز کردند/ منابع غیررسمی تعداد کشته‌های ایرانی را 134 نفر اعلام می‌کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، براساس اعلام مسئولان سازمان حج و زیارت کشور از صبح امروز ده تیم فعالیت جستجویی خود را آغاز کردند.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت شب گذشته عنوان کرده بود که با توجه به هماهنگی‌ها انجام شده قرار است از امروز صبح ده تیم کار جستجوی مفقودین را آغاز کنند.

تاکنون و براساس اعلام مسئولان سازمان حج و زیارت 136 نفر از زائران ایرانی کشته شده‌اند.

این در حالی است که براساس اعلام منابع غیر رسمی تعداد کشته‌های ایرانی از میان زائران به 134 نفر رسیده است.

10:03/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت): به دلیل ممانعت رژیم سعودی از شناسایی اجساد جانباختگان و از بین رفتن یا مفقود شدن موبایل‌های زائران ایرانی در زمان حادثه امکان یافتن مفقودین سخت شده است.

10:50/

حمید محمدی (معاون امور حج سازمان حج و زیارت): شمار جانباختگان ایرانی حادثه منا به 136 نفر و تعداد مفقودان نیز به 344 نفر رسید. تعداد مجروحان ایرانی این حادثه 95 نفر است که تعدادی از آنها ترخیص شده‌اند.

12:35/

جدیدترین فهرست اسامی جانباخته‌ها، مفقودین و مجروحین ایرانی حادثه منا منتشر شد. این فهرست را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

12:45/

حمید محمدی (معاون امور حج سازمان حج و زیارت): تعداد مفقودان ایرانی حادثه منا به 333 رسید. 10 نفری که به تازگی پیدا شده اند در سلامت کامل به سر می‌برند و به کاروان‌هایشان بازگشته‌اند.

13:04/

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی (دادستان کل کشور): فاجعه منا به عنوان یک بی کفایتی نباید مطرح شود بلکه باید به عنوان یک جنایت مطرح شود چون سعودی‌ها موظف بودند امنیت جان زائران را تأمین می‌کردند.

این مسئله باید بررسی شود و ما به عنوان دادستانی از دولت عربستان می‌خواهیم این مسئله را نه به عنوان محاکمه عوامل دم‌دستی بلکه این جرمی است که دولت مردان عربستانی باید محاکمه شوند و اگر رسیدگی نشود از محاکم بین المللی خواهیم خواست تا با آنها برخورد کنند.

13:05/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت): هم‌اکنون 93 زائر ایرانی در مراکز درمانی سعودی و ایرانی بستری هستند. 50 نفر از جانباخته‌ها، مفقودین و مجروحین شناسایی شدند. 10 تیم جست‌وجو را برای شناسایی اجساد اعزام کرده‌ایم.

مسئولان سعودی عکس 500 زائر را در اتاقی در سردخانه زده بودند که نیروهای ما عکس آنها را تهیه کرده‌اند. منتظریم تا حجاج به مکه بیایند و در هتل این عکس‌ها را بزنیم تا مدیران کاروان بیایند و آنها را شناسایی کنند.

امیدواریم بتوانیم با اولین پروازها پیکرهای جانباختگان ایرانی را به کشور منتقل کنیم.

13:11/

حرکت زائران ایرانی به سوی مکه آغاز شده است و تا پایان شب تمام حجاج در مکه مکرمه جمع می‌شوند.

14:34/

حمید محمدی (معاون امور حج سازمان حج و زیارت): هم‌اکنون آمار مفقودین به 329 نفر رسیده است. تاکنون 12 زائر ایرانی نیز پیدا شدند که حالشان خوب بود و به کاروان‌هایشان بازگشتند. تعداد 99 زائر ایرانی نیز در بیمارستان‌ها بستری‌اند.

15:10/

محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه): رسیدگی به وضعیت مجروحان و مفقودان، بازگشت پیکرهای مطهر جانباختگان به ایران و رسیدگی به وضعیت خانواده‌های آنان اولویت‌های ما در فاجعه منا است.

ما توقع داریم دولت عربستان به صورت جدی در زمینه امور فاجعه منا همکاری کند و این موضوع یکی از موضوعاتی است که ما در سازمان ملل بررسی می‌کنیم.

16:06/

حمید محمدی (معاون امور حج سازمان حج و زیارت): هم‌اکنون منا از زائر ایرانی خالی شده و تمام زائران به مکه بازگشتند. نیروهای ستادی در منا حاضرند و در پی آخرین تلاش‌ها برای یافتن مفقودین در این سرزمین هستند.

16:47/

حمید محمدی (معاون امور حج سازمان حج و زیارت): هم‌اکنون آمار مفقودین به ۳۲۵  نفر رسیده و تعداد ۱۰۳ زائر ایرانی نیز در بیمارستان‌ها بستری‌اند.

15:15/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت): هم‌اکنون نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر در حال ورود به مکه و هتل‌هایشان هستند و همین ازدحام باعث کند شدن مراجعه به مراکز درمانی برای شناسایی افراد شده‌است.

۸ زائر ایرانی در بیمارستان جده شناسایی شدند و هم‌اکنون در صدد اخذ مجوز تردد بین شهری برای انتقال مجروحان ایرانی به بیمارستان‌های مرکز پزشکی هستیم.


ارائه خبر از خبرگزاری تسنیم


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، عربستان سعودی تا این لحظه رسما آماری را که هویت قربانیان فاجعه منا را نشان دهد، اعلام نکرده است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی با استناد به آمار ارائه شده توسط کشورهای اسلامی، شمار قربانیان منا را اعلام کرده است.

بر این اساس، در حادثه روز پنجشنبه 131 ایرانی، 87 تبعه مراکشی، 20 تبعه کامرونی، 14 تبعه هندی، 14 تبعه مصری، 11 تبعه چاد، 8 تبعه سومالی، 5 تبعه سنگالی، 7 تبعه پاکستانی،  4 تبعه تانزانیا، 3 تبعه نیجریه‌ای، 2 تبعه الجزائری، 3 تبعه اندونزی، 3 تبعه کنیایی، یک هلندی و یک بروندی جان باخته‌اند.

در فاجعه روز پنجشنبه در منا، حدود یک‌هزار و 300 تن از حجاج کشته و بیش از 2000 نفر دیگر زخمی شده‌اند. ولی رسانه‌های عربستان به‌خصوص که به صورت محدود و هدایت شده به حادثه منا پرداخته‌اند، تعداد قربانیان این فاجعه را 717 نفر و زخمی‌ها را 863 نفر اعلام می‌کنند.


ارائه خبر از خبرگزاری صدا و سیما

رئیس عملیات حج ۹۴ پیش از این گفت:  تلاش ها برای شناسایی مفقودین ادامه دارد و گروه های مختلف در بیمارستان های شهرهای بزرگ سعودی  در حال جستجو هستند.

حمید محمدی افزود: ستاد بحران با تشکیل ده تیم پزشکی و امدادی به مراکز بیمارستانی سعودی ها سرکشی می کنند و یک تیم ویژه هم به مراکز نگهداری اجساد جان باختگان حادثه تلخ منا سرکشی می کند .

رئیس عملیات حج 94 همچنین تاکید کرد : مقامات  سعودی هنوز توانایی لازم برای ادامه شناسایی جان باختگان را پیدا نکرده اند .

خروج سه نفر از زائران از فهرست مفقودان

 سه نفر از زائران ایرانی  از فهرست  مفقودی های حادثه جمرات خارج شدند.

غلامرضا صالحی از کاروان 39011 و غلامحسین پورسنایی از کاروان 17248 که پیش از این نام آنها در فهرست مفقودی های حادثه جمرات آمده بود، به کاروان های خود بازگشتند.

همچنین نعمت الله جهان بین از کاروان 39009 نیز که جزء مفقودی های حادثه روز عید قربان در منا بود در بیمارستان بستری و تحت درمان است.

آمار قربانیان کشورهای مختلف حادثه تلخ منا تاکنون

درحالی که منابع سعودی تعداد کشته شدگان حادثه منا را 717 نفر اعلام می کنند، جمع آمار قربانیان کشورهای  مختلف به نقل منابع خبری نشان می دهد که تعداد تلفات بسیار بیش از این عدد است.اقای سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت ایران آخرین آمار جان باختگان که حاصل تجمیع آمار اعلامی کشورهای مختلف است را نزدیک به 2000 نفر اعلام کرد.

آمار تلفات کشورهای مختلف نیز با تناقض های بسیار عمیق همراه است به گونه ای که آمار کشته شدگان پاکستانی در منابع مختلف از 7 نفر تا 236 نفر در نوسان است که کوچک ترین همخوانی با یکدیگر ندارند و تنها باید منتظر آمار نهایی بعد از مشخص شدن وضعیت مفقودان که شمارشان بسیار است، ماند. هر چند که مقامات سعودی سیاست کتمان را در خصوص این ماجرا در پیش گرفته اند.تعداد جان باختگان حادثه منا که از کشورهای مختلفی هستند به این این شرح است:

-نیجریه: 600 کشته

- ایران: 133 کشته

- مغرب: 87 کشته (منابع رسانه ای بدون تایید رسمی)

- مالی : 30 کشته ( منبع: کنسولگری مالی در ریاض)

- کامرون: 20 کشته

- نیجر : 19 کشته ( منبع: اظهارات وزیر مشاور در کابینه نیجر)

- هند: 18 کشته و13 زخمی( منبع: سخنگوی وزارت خارجه هند)

- مصر: 14 کشته  و 31 زخمی

- چاد : 11 کشته

- سومالی: 8 کشته (منابع رسانه ای)

- پاکستان : 8 کشته, 92 زخمی و 150 مفقودی ( منبع: وزارت امور دینی پاکستان)

- سنگال: 5 کشته

- تانزانیا: 4 کشته

- ترکیه: 4 کشته و 18 مفقودی

- الجزایر: 2 کشته

- اندونزی: 3 کشته

- کنیا: 3 کشته

- هلند : 1 کشته

-لبنان:3 کشته

- بروندی: 1 کشته و 6 مفقودی ( کل حجاج از کشور بروندی 30 نفر هستند)

- بنین: چند کشته ولی تعداد دقیق اعلام نشده است.

-افغانستان :8 مفقود

- و تعدادی کشته با هویت نامعلوم

با این حال، مقامات کشورمان می گویند که اطلاعات شان نشان می دهد که صدها نفر نیز مفقود شده اند که از سرنوشت شان خبری نیست. همچنین علاوه بر آمارهای فوق، منابع متعدد، آمارهای دیگری نیز می دهند که ضد و نقیض هستند.


منابع به تفکیک خبرگزاری ها :
تابناک
فارس نیوز
فرارو
تسنیم
صدا و سیما

زندگینامه رهبر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">